1. ΕΚΠΑΙ∆ΕΥΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ

1. Αντικείμενο δραστηριότητας των Ι.Ε.Κ., αρμοδιότητας Υ.ΠΑΙ.Θ.Π.Α., είναι η παροχή
υπηρεσιών αρχικής ή και συμπληρωματικής επαγγελματικής κατάρτισης, κατά τις
προβλέψεις του άρθρου 12 του ν.3879/2010, όπως ισχύει, διάρκειας έως τεσσάρων
(4) εξαμήνων, σε αποφοίτους Λυκείου (μεταλυκειακές ειδικότητες) ή / και Γυμνασίου
(μεταγυμνασιακές ειδικότητες), υπό τους όρους και τις προϋποθέσεις που
καθορίζονται από το ισχύον κάθε φορά θεσμικό πλαίσιο.

2. Στους αποφοίτους των Ι.Ε.Κ. χορηγείται Βεβαίωση Επαγγελματικής Κατάρτισης.

 

1. Οι απόφοιτοι των Ι.Ε.Κ. που έλαβαν Βεβαίωση Επαγγελματικής Κατάρτισης είναι
δυνατό, εφόσον το επιθυμούν και εφόσον πληρούν τις ισχύουσες προϋποθέσεις ανά
ειδικότητα, να συμμετάσχουν σε εξετάσεις πιστοποίησης, οι οποίες διεξάγονται σε
τακτά χρονικά διαστήματα από τον Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.

2. Στους συμμετέχοντες, που ολοκλήρωσαν επιτυχώς τις εξετάσεις πιστοποίησης,
χορηγείται ∆ίπλωμα Επαγγελματικής Κατάρτισης.

 

1. Τα προσόντα, δηλαδή οι γνώσεις, ικανότητες και δεξιότητες, που αποκτώνται μέσα
από την παρακολούθηση ενός προγράμματος Α.Ε.Κ. μεταλυκειακής ή
μεταγυμνασιακής ειδικότητας, κατατάσσονται στα οριζόμενα από το Εθνικό Πλαίσιο
Προσόντων επίπεδα.

2. Προϋπόθεση για την κατάταξη των προσόντων των αποφοίτων των Ι.Ε.Κ. στα
ανωτέρω επίπεδα του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων είναι η επιτυχής συμμετοχή
στις εξετάσεις πιστοποίησης.

3. Το επίπεδο του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων αναγράφεται επί του ∆ιπλώματος
Επαγγελματικής Κατάρτισης.

 

1. Το ∆ίπλωμα Επαγγελματικής Κατάρτισης αναγνωρίζεται ως τυπικό προσόν για
διορισμό στο ∆ημόσιο και μοριοδοτείται σε διαγωνισμούς του Α.Σ.Ε.Π., με βάση τις
ισχύουσες διατάξεις.

2. Τα επαγγελματικά δικαιώματα των κατόχων ∆ιπλώματος Επαγγελματικής
Κατάρτισης αναγνωρίζονται με Προεδρικά ∆ιατάγματα.

 

1. Τα δημόσια Ι.Ε.Κ. είναι δυνατό να συμμετέχουν σε προγράμματα κινητικότητας,
μέσω των οποίων οι καταρτιζόμενοι είναι δυνατό να μετακινηθούν για ένα ορισμένο
χρονικό διάστημα σε χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, είτε για κατάρτιση είτε και για
πρακτική άσκηση σε επιχειρήσεις.

2. Οι απόφοιτοι των Ι.Ε.Κ. μέσω της σύνδεσης του τίτλου σπουδών και των
προσόντων που αποκτούν από το Ι.Ε.Κ., με πιστωτικές μονάδες και με το Εθνικό
Πλαίσιο Προσόντων εξασφαλίζουν πρόσβαση σε ποικίλες διαδρομές μάθησης ή σε
ποικίλες αγορές εργασίας της Ελλάδας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης

3. Η ολοκληρωμένη και επιτυχής παρακολούθηση μεμονωμένων Θ.Ε. της Α.Ε.Κ.
παρέχει συγκεκριμένο αριθμό πιστωτικών μονάδων σύμφωνα με το Εθνικό Πλαίσιο
Προσόντων και μπορεί να οδηγήσει σε πιστοποιημένο προσόν, με βάση το σύστημα
πιστοποίησης του Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.

 

1. Στην αρμοδιότητα της Γ.Γ.∆.Β.Μ. ανήκει η μέριμνα για τη χρήση νέων τεχνολογιών
και την προώθηση του ψηφιακού περιβάλλοντος στα προγράμματα δια βίου
μάθησης, περιλαμβανομένης της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και για την ανάπτυξη
του κατάλληλου εκπαιδευτικού υλικού.
12Κανονισμός Λειτουργίας ∆ημοσίων ΙΕΚ

2. Τα δημόσια Ι.Ε.Κ. είναι δυνατό να παρέχουν προγράμματα εξ αποστάσεως
κατάρτισης, το περιεχόμενο των οποίων διαμορφώνεται από τη Γ.Γ.∆.Β.Μ., όπως
και το περιεχόμενο των συμβατικών προγραμμάτων σπουδών.

3. Τα προγράμματα εξ αποστάσεως κατάρτισης είναι δυνατό να αφορούν το σύνολο ή
μέρος των Θ.Ε. μιας ειδικότητας και μπορεί να συνδυάζονται με παρουσία στην
αίθουσα ή στο εργαστήριο, ανάλογα με τη φύση της ειδικότητας.

4. Οι κατά τόπους Περιφέρειες λειτουργούν και διαχειρίζονται την πλατφόρμα
τεχνολογικά υποστηριζόμενης μάθησης, υπό την εποπτεία της Γ.Γ.∆.Β.Μ.

 

1. Οι απόφοιτοι των Ι.Ε.Κ., πριν τη συμμετοχή τους σε εξετάσεις πιστοποίησης
επαγγελματικής κατάρτισης, μπορούν να συμμετάσχουν σε πρόγραμμα πρακτικής
άσκησης στο επάγγελμα, σε φορείς του ∆ημόσιου τομέα, σε Νομικά Πρόσωπα
∆ημοσίου ή Ιδιωτικού ∆ικαίου ή σε ιδιωτικές επιχειρήσεις.

2. Η διάρκεια της πρακτικής άσκησης είναι έξι (6) μήνες.

3. Η εξάμηνη πρακτική άσκηση είναι προαιρετική, εκτός εάν άλλως ορίζεται στο
πρόγραμμα σπουδών μιας ειδικότητας.

4. Οι φορείς, στους οποίους πραγματοποιείται η πρακτική άσκηση, μπορεί να
αναζητηθούν από τους ίδιους τους αποφοίτους, με ή χωρίς την υποστήριξη του
Ι.Ε.Κ.

5. Η περίοδος πρακτικής άσκησης πρέπει να είναι συνεχόμενη, εκτός από τις
περιπτώσεις εποχικών επιχειρήσεων ή προσωρινής διακοπής λειτουργίας. Οι
περιπτώσεις που (α) λόγοι ανωτέρας βίας, όπως φυσικές καταστροφές, προβλήματα
υγείας που επιβάλουν τη διακοπή της πρακτικής άσκησης, κ.α., ή (β) λόγοι εκτός
υπαιτιότητας του ασκούμενου, που επιβάλλουν τη διακοπή της πρακτικής άσκησης,
όπως διακοπή λειτουργίας φορέα, υπηρεσίας ή επιχείρησης, εξετάζονται από την
κατωτέρω Επιτροπή Συντονισμού Πρακτικής Άσκησης, η οποία αποφασίζει για το
βάσιμο ή μη της διακοπής της πρακτικής άσκησης και της συνέχισής της σε επόμενο
χρόνο.

6. Για τις ανωτέρω περιπτώσεις, που επιβάλουν τη διακοπή της πρακτικής άσκησης, ο
ασκούμενος θα πρέπει να ενημερώνει το Συντονιστή της Πρακτικής Άσκησης ή τη
∆ιοίκηση του Ι.Ε.Κ., εντός πέντε (5) εργάσιμων ημερών.

7. Οι ασκούμενοι δεν μπορούν να απουσιάζουν από την πρακτική άσκηση
περισσότερες από 15 ημέρες συνολικά.

8. Η εξάμηνη διάρκεια της πρακτικής άσκησης θεωρείται ως αναγνωρισμένη
προϋπηρεσία για τη χορήγηση άδειας άσκησης επαγγέλματος.

9. Η εποπτεία, ο συντονισμός, η διασφάλιση της ποιότητας και η αξιολόγηση της
πρακτικής άσκησης, ρόλοι που μπορεί να ανατίθενται και σε προσωπικό των Ι.Ε.Κ.,
διενεργείται από:
(α) την Επιτροπή Συντονισμού Πρακτικής Άσκησης: αποτελείται από το ∆ιευθυντή
του Ι.Ε.Κ., το Συντονιστή Πρακτικής Άσκησης και το Σύμβουλο Πρακτικής
Άσκησης και στις αρμοδιότητές της περιλαμβάνεται
 η αξιολόγηση των αιτήσεων συμμετοχής των αποφοίτων σε πρόγραμμα
πρακτικής άσκησης και ο έλεγχος της συνάφειας του αντικειμένου της
πρακτικής άσκησης με το αντικείμενο κατάρτισης του αποφοίτου
 η τακτική παρακολούθηση, μέσω συνεδριάσεων, της πορείας υλοποίησης
των προγραμμάτων πρακτικής άσκησης
 η λήψη αποφάσεων και μέτρων για τη διασφάλιση της ποιότητας και
αποτελεσματικότητας των προγραμμάτων πρακτικής άσκησης
 η συνολική αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας των προγραμμάτων
πρακτικής άσκησης, με βάση και τις κατωτέρω εκθέσεις του Συντονιστή και
του Συμβούλου
(β) το Συντονιστή Πρακτικής Άσκησης: αντικείμενό του αποτελεί η σύνδεση
επιχειρήσεων με τη διοίκηση του Ι.Ε.Κ., η παρακολούθηση της παρουσίας των
καταρτιζομένων στην πρακτική άσκηση, η αξιοποίηση του πρακτικά
ασκούμενου από την επιχείρηση σε σχέση με το αντικείμενο πρακτικής
άσκησης, η διασφάλιση της ποιότητας του περιβάλλοντος εργασίας του
ασκούμενου, ο επιτόπιος έλεγχος στην επιχείρηση, η τήρηση ατομικού φακέλου
πρακτικής άσκησης, η σύνταξη σχετικών εκθέσεων.
(γ) το Σύμβουλο Πρακτικής Άσκησης: αντικείμενό του αποτελούν οι συνεδρίες
ατομικής και ομαδικής συμβουλευτικής για την ανάδειξη των δεξιοτήτων των
πρακτικά καταρτιζομένων, η διαχείριση των σχέσεων των καταρτιζομένων με
τους εργοδότες (διαχείριση συγκρούσεων), η διερεύνηση της προοπτικής
απασχόλησης ή της δημιουργίας θέσης εργασίας του πρακτικά ασκούμενου σε
συνεργασία με τον συντονιστή (επιδότηση θέσης, σύνδεση με άλλα
προγράμματα επιδότησης της απασχόλησης), η υποστήριξη της κινητικότητας
του ασκούμενου, η σύνταξη σχετικών εκθέσεων αξιολόγησης

10. Οι απόφοιτοι υποβάλλουν αίτηση συμμετοχής σε πρόγραμμα πρακτικής άσκησης
στο Ι.Ε.Κ. της έδρας του φορέα, της υπηρεσίας ή της επιχείρησης στην οποία θα
πραγματοποιηθεί η πρακτική άσκηση ή, εφόσον δεν υπάρχει, στο πλησιέστερο
αυτού.

11. Οι ακριβείς όροι, προϋποθέσεις και διαδικασίες πρακτικής άσκησης καθορίζονται με
απόφαση του Υπουργού ΠΑΙ.Θ.Π.Α.

12. Η πρακτική άσκηση των αποφοίτων των Ι.Ε.Κ. είναι δυνατό να χρηματοδοτείται από
εθνικούς ή / και κοινοτικούς πόρους, σύμφωνα με τις ισχύουσες κάθε φορά
διατάξεις.

 

1. Για την προώθηση της Α.Ε.Κ. στο πλαίσιο και της εθνικής αναπτυξιακής
στρατηγικής, στους καταρτιζόμενους των Ι.Ε.Κ. παρέχονται:

(α) κίνητρα εγγραφής ή συνέχισης των σπουδών σε προγράμματα Α.Ε.Κ. με τη
μορφή της επιδότησης των διδάκτρων ή της επιδότησης των εξέταστρων
πιστοποίησης κ.α., με γεωγραφικά, εισοδηματικά, κοινωνικά και άλλα κριτήρια
και
(β) έπαινοι / βραβεύσεις με κριτήρια σχετιζόμενα αποκλειστικά με την επίδοση στις
σπουδές τους.

2. Οι ακριβείς όροι και προϋποθέσεις για την παροχή των κινήτρων και την χορήγηση
των επαίνων / βραβεύσεων καθορίζονται με αποφάσεις του Υπουργού ΠΑΙ.Θ.Π.Α.,
οι οποίες εφαρμόζονται από τα κατά τόπους Ι.Ε.Κ.

 

 

1. Η παροχή Α.Ε.Κ. διέπεται από θεσμικό και κανονιστικό πλαίσιο τέτοιο, που επιτρέπει
τη διάκριση ρόλων και αρμοδιοτήτων, την αποκεντρωμένη εκτέλεση των διαδικασιών
λειτουργίας και διαχείρισης των Ι.Ε.Κ. και της λήψης αποφάσεων, με ταυτόχρονη
16Κανονισμός Λειτουργίας ∆ημοσίων ΙΕΚ
διασφάλιση της ελεγχόμενης έκδοσης του εκπαιδευτικού πλαισίου και των ειδικών
όρων και προϋποθέσεων λειτουργίας και διαχείρισης από την Κεντρική ∆ιοίκηση.

2. Πιο συγκεκριμένα, κατά την παροχή της Α.Ε.Κ. από τα δημόσια Ι.Ε.Κ., το γενικό
πλαίσιο υπευθυνοτήτων, σύμφωνα με το ισχύον κάθε φορά θεσμικό πλαίσιο, έχει ως
εξής
(α) Υ.ΠΑΙ.Θ.Π.Α.: Λαμβάνει αποφάσεις και θεσμοθετεί το εκπαιδευτικό πλαίσιο, τις
διαδικασίες οργάνωσης και λειτουργίας των Ι.Ε.Κ. και τα δίδακτρα.
(β) Γ.Γ.∆.Β.Μ.: ∆ιαμορφώνει και εποπτεύει την εφαρμογή του εκπαιδευτικού
πλαισίου από τις Περιφέρειες.
(γ) Περιφέρειες: Οργανώνουν και λειτουργούν τα Ι.Ε.Κ. ευθύνης τους, στη βάση του
ισχύοντος θεσμικού και κανονιστικού πλαισίου και μέσω των αρμόδιων
οργάνων (Περιφερειακό Συμβούλιο, Π.Ε.Ε.Κ., Υπηρεσιακές Μονάδες ∆.Β.Μ.,
∆ιοίκηση Ι.Ε.Κ.)

3. Επιπλέον, οι αποφάσεις που λαμβάνονται σε όλα τα στάδια και όλες τις φάσεις
σχεδιασμού, οργάνωσης και παροχής της Α.Ε.Κ., μέσω των δημοσίων Ι.Ε.Κ.
δημοσιοποιούνται σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις, διασφαλίζοντας κατ’ αυτόν
τον τρόπο τη διαφάνεια του συστήματος της Α.Ε.Κ.

 
2. ∆ιασφάλιση ποιότητας

2.1. Αυτοαξιολόγηση – ∆είκτες ποιότητας – Στοχοθέτηση

1. Για τη διασφάλιση της ποιότητας της παρεχόμενης κατάρτισης, τα δημόσια Ι.Ε.Κ.
εφαρμόζουν, σε ετήσια βάση, αυτοαξιολόγηση σύμφωνα με το θεσμοθετημένο
πλαίσιο για τη διασφάλιση ποιότητας.

2. Η αυτοαξιολόγηση περιλαμβάνει την αξιολόγηση τόσο των εφαρμοζόμενων
πολιτικών και διαδικασιών, όσο και την αξιολόγηση μετρήσιμων αποτελεσμάτων
επίδοσης.

3. Τα μετρήσιμα αποτελέσματα σχετίζονται με τους δείκτες ποιότητας,
συμπεριλαμβανομένων των κύριων δεικτών ποιότητας του πλαισίου, τους οποίους οι
∆ιοικήσεις των δημοσίων Ι.Ε.Κ. πρέπει να στοχοθετούν και παρακολουθούν
συστηματικά, με την εποπτεία της Γ.Γ.∆.Β.Μ. και την υποστήριξη εφαρμογής από
τον Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.

4. Τα μετρήσιμα αποτελέσματα των δεικτών ποιότητας πρέπει να καταχωρίζονται σε
τακτά χρονικά διαστήματα σε ειδική βάση δεδομένων, σύμφωνα με τις διαδικασίες
που έχουν θεσπιστεί, ώστε να δημιουργείται το απαραίτητο υπόβαθρο για τη
συγκριτική αξιολόγηση μεταξύ Ι.Ε.Κ. και επομένως για την κινητοποίηση της
διαρκούς βελτίωσης των παρεχόμενων υπηρεσιών.

2.2. ∆ιαμορφωτική αξιολόγηση – Έρευνες

1. Η ετήσια αυτοαξιολόγηση των δημοσίων Ι.Ε.Κ., βασίζεται μεταξύ άλλων, και στα
αποτελέσματα διαμορφωτικών (on going) αξιολογήσεων και ερευνών, που ενδεικτικά
περιλαμβάνουν:
 Έρευνα καταρτιζομένων
 Έρευνα εκπαιδευτών
 Έρευνα αποφοίτων
 Έρευνα εργοδοτών
 Αξιολογήσεις διαχειριστικών αρχών
 Αξιολογήσεις από τη Γ.Γ.∆.Β.Μ. (βλέπε 2.3)

2. Τα εργαλεία για τη διενέργεια των ερευνών (ερωτηματολόγια) παρέχονται από τη
Γ.Γ.∆.Β.Μ., ώστε να εξασφαλίζεται η ομοιογένεια των συλλεχθέντων στοιχείων, ενώ
18Κανονισμός Λειτουργίας ∆ημοσίων ΙΕΚ
έρευνες είναι δυνατό να διεξάγονται και σε κεντρικό επίπεδο, τα αποτελέσματα των
οποίων προωθούνται στα κατά τόπους Ι.Ε.Κ. για λήψη μέτρων βελτίωσης.

2.3. Εξωτερική Αξιολόγηση – Έλεγχος

1. Τα αποτελέσματα της ετήσιας αυτοαξιολόγησης, καθώς και το υλικό, που
τεκμηριώνει τα πορίσματά της, συμπεριλαμβανομένων των ερευνών και
αξιολογήσεων της προηγούμενης παραγράφου, αξιολογούνται από ομάδα ειδικά
εκπαιδευμένων προς τούτο αξιολογητών, που συστήνεται από τον Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.

2. Επιπλέον, η τήρηση των κανόνων και διατάξεων που σχετίζονται με τις δομές, τα
προγράμματα σπουδών, την παροχή του εκπαιδευτικού έργου και εν γένει τη
λειτουργία των δημοσίων Ι.Ε.Κ. αποτελεί ευθύνη της Γ.Γ.∆.Β.Μ. και του
Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π., με βάση τις αρμοδιότητές τους. Στο πλαίσιο αυτό, οι φορείς αυτοί
δύνανται να διενεργούν ελέγχους καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, τα αποτελέσματα
των οποίων κοινοποιούν και στα Περιφερειακά Συμβούλια.

3. Τα αποτελέσματα των αυτοαξιολογήσεων και των κάθε είδους εξωτερικών
αξιολογήσεων κοινοποιούνται στη Γ.Γ.∆.Β.Μ., η οποία συντάσσει συνολική ετήσια
έκθεση για τη δια βίου μάθηση στην Ελλάδα.

2.4. Επάρκεια εκπαιδευτών και εκπαιδευτικών μέσων

1. Ως Εκπαιδευτής Ενηλίκων ορίζεται ο επαγγελματίας, ο οποίος διαθέτει τα τυπικά και
ουσιαστικά προσόντα για την άσκηση του επαγγέλματός του και την απαιτούμενη
πιστοποιημένη Εκπαιδευτική Επάρκεια για τη γενική εκπαίδευση ενηλίκων και την
επαγγελματική κατάρτιση στο πλαίσιο της ∆ια Βίου μάθησης, όπως προσδιορίζεται
σχετικά στο εκάστοτε ισχύον πιστοποιημένο Επαγγελματικό Περίγραμμα Εκπαιδευτή
Ενηλίκων.

2. Η επάρκεια και διαρκής ανανέωση και επικαιροποίηση των προσόντων των
εκπαιδευτών και η χρήση των κατάλληλων εκπαιδευτικών μεθόδων και εργαλείων,
συμπεριλαμβανομένων των τεχνικών εκπαίδευσης ενηλίκων, αποτελούν βασικές
προϋποθέσεις για τη διασφάλιση της υψηλής ποιότητας της παρεχόμενης
κατάρτισης.

3. Για το λόγο αυτό τα προγράμματα σπουδών περιλαμβάνουν σαφείς κατευθύνσεις
αναφορικά με τα προσόντα των εκπαιδευτών ανά Θ.Ε. και με τα απαιτούμενα
εκπαιδευτικά μέσα, μεθοδολογίες και εργαλεία.
19Κανονισμός Λειτουργίας ∆ημοσίων ΙΕΚ

 

3. Φοίτηση

 Έτος και εξάμηνα κατάρτισης

1. Το διδακτικό έτος στα Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΙΕΚ) άρχεται την 1η Οκτωβρίου και, σε περίπτωση Σαββάτου ή Κυριακής, μετατίθεται την αμέσως επόμενη Δευτέρα και λήγει την 30η Ιουνίου εκάστου έτους. Περιλαμβάνει, δε, δύο εξάμηνα φοίτησης έκαστο, το ανώτερο 300 ωρών κατάρτισης. Για το χειμερινό εξάμηνο οι εγγραφές, οι ανανεώσεις εγγραφών και οι κατατάξεις στους ανωτέρω φορείς πραγματοποιούνται από την 1η Σεπτεμβρίου έως την 30η Σεπτεμβρίου εκάστου έτους, ενώ οι εγγραφές για τις ειδικότητες που πραγματοποιούνται το εαρινό εξάμηνο πραγματοποιούνται από την 15η  Ιανουαρίου έως και την παραμονή έναρξης του εαρινού εξαμήνου εκάστου έτους (άρθρο 47, παρ. 8 του ν. 4264/2014 (Α’ 118)).

2. Η φοίτηση στα Ι.Ε.Κ. είναι πέντε (5) συνολικά εξαμήνων, επιμερισμένη σε τέσσερα (4) εξάμηνα θεωρητικής και εργαστηριακής κατάρτισης συνολικής διάρκειας 1.200 διδακτικές ώρες ειδικότητας, σύμφωνα με τα εγκεκριμένα προγράμματα σπουδών, και σε ένα εξάμηνο Πρακτικής Άσκησης ή Μαθητείας συνολικής διάρκειας 960 ωρών. Η φοίτηση δύναται να άρχεται κατά το χειμερινό ή εαρινό εξάμηνο για αποφοίτους δευτεροβάθμιας μη υποχρεωτικής τυπικής εκπαίδευσης ή και αποφοίτους ανωτέρων από αυτή βαθμίδας ή και αποφοίτους ΣΕΚ. Το πέμπτο εξάμηνο Πρακτικής Άσκησης δύναται να λαμβάνει χώρα παράλληλα κατά τη διάρκεια του τρίτου και του τέταρτου εξαμήνου φοίτησης. Ο μέγιστος αριθμός ανά εκπαιδευτή καθορίζεται σε τριάντα (30) καταρτιζόμενους, σε εργαστηριακά ή θεωρητικά ή και μεικτά μαθήματα (άρθρο 47, παρ. 3 του ν. 4264/2014 (Α’ 118)).

3. Η κατάρτιση κάθε εξαμήνου θεωρείται πλήρης, όταν έχουν συμπληρωθεί οι προβλεπόμενες από το πρόγραμμα σπουδών ώρες. Σε περίπτωση κατά την οποία, σε ένα ή περισσότερα Ι.Ε.Κ. δεν πραγματοποιηθεί κατάρτιση, συνολικά ή σε επίπεδο θεματικής ενότητας, για οποιοδήποτε λόγο, παρατείνεται αντίστοιχα η κατάρτιση του εξαμήνου με απόφαση του Γ.Γ.Δ.Β.Μ. και μόνον σε εξαιρετικές και αιτιολογημένες περιπτώσεις.

4. Οι ώρες κατάρτισης εκάστου εξαμήνου δύνανται να εκτείνονται σύμφωνα με τα ωρολόγια προγράμματα από δώδεκα (12) έως και δεκαπέντε (15) εβδομάδες, αρκεί να ολοκληρώνεται αποκλειστικά την 15η  Φεβρουαρίου το χειμερινό εξάμηνο και την 30η  Ιουνίου το εαρινό εξάμηνο.

 

5. Το εβδομαδιαίο ωρολόγιο πρόγραμμα κατάρτισης καθορίζεται σε 20 ώρες, δύναται όμως να αυξομειώνεται κατά τη διάρκεια του εξαμήνου κατά 30%, ήτοι μπορεί να κυμαίνεται από δεκατέσσερις (14) έως και είκοσι έξι (26) ώρες ανά εβδομάδα.

6. Κατά τη συμπλήρωση κάθε εκατό (100) διδακτικών ωρών κατάρτισης, θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί ο προβλεπόμενος από το ωρολόγιο πρόγραμμα αριθμός των θεωρητικών, εργαστηριακών και μικτών μαθημάτων. Κατά την ολοκλήρωση των ωρών κατάρτισης ανά εξάμηνο, θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί το σύνολο της αναλογίας των προβλεπόμενων θεωρητικών, εργαστηριακών και μικτών μαθημάτων.

Διάρκεια μαθημάτων – Παρουσίες – Αριθμός εκπαιδευτών

1. Η κατάρτιση περιλαμβάνει μαθήματα:
α) Θεωρητικά: Θεωρητικά χαρακτηρίζονται τα μαθήματα των οποίων η διδασκαλία πραγματοποιείται από έναν εκπαιδευτή, μόνον σε αίθουσες διδασκαλίας και έχουν ως σκοπό να αποκτήσουν οι καταρτιζόμενοι τις γνώσεις που είναι απαραίτητες για να κατανοήσουν το γνωστικό αντικείμενο της κατάρτισής τους.
β) Εργαστηριακά: Εργαστηριακά χαρακτηρίζονται τα μαθήματα εκείνα τα οποία αποβλέπουν στην εμπέδωση του θεωρητικού μέρους της κατάρτισης και στην απόκτηση δεξιοτήτων, πραγματοποιούνται δε αποκλειστικά στους εργαστηριακούς χώρους ενώ δύναται να παρέχονται στο σύνολο ή σε μέρος των εγγεγραμμένων φοιτούντων κάθε τμήματος.
γ) Μικτά: Μικτά χαρακτηρίζονται τα μαθήματα που απαιτούν ταυτόχρονη θεωρητική κατάρτιση και απόκτηση δεξιοτήτων.

2. Η διάρκεια της ωριαίας διδασκαλίας όλων των μαθημάτων καθορίζεται σε 45 λεπτά. Ο μέγιστος αριθμός των ωρών διδασκαλίας καθορίζεται σε οκτώ (8) ώρες ανά ημέρα κατάρτισης. Η διδασκαλία των εργαστηριακών μαθημάτων ή του εργαστηριακού μέρους των μικτών μαθημάτων είναι δυνατό να γίνεται συνεχόμενη μέχρι τρεις (3) ώρες.

3. Μετά την είσοδο του εκπαιδευτή στην αίθουσα διδασκαλίας ή στον εργαστηριακό χώρο, δεν επιτρέπεται η είσοδος καταρτιζομένων.

4. Οι παρουσίες λαμβάνονται υποχρεωτικά ανά ώρα κατάρτισης κατά την έναρξή της και με ευθύνη του εκπαιδευτή ή των εκπαιδευτών.

5. Ο μέγιστος αριθμός καταρτιζομένων ανά εκπαιδευτή, καθορίζεται σε τριάντα (30) άτομα τόσο σε θεωρητικά όσο και σε μικτά μαθήματα, δύναται όμως να προσαυξάνεται κατά 10%, με σκοπό τη σωστή κατανομή των καταρτιζομένων. Όταν ο αριθμός των καταρτιζομένων σε έκαστο εργαστηριακό μάθημα υπερβαίνει τους δεκαπέντε (15), τότε δύναται να τοποθετηθεί δεύτερος εκπαιδευτής και εφόσον αυτό προβλέπεται από τον αντίστοιχο οδηγό σπουδών.

6. Τα εργαστηριακά μαθήματα τα οποία διενεργούνται εκτός χώρου Ι.Ε.Κ., δύνανται να λειτουργούν σε τμήματα με μικρότερο αριθμό καταρτιζομένων και με ελάχιστο αριθμό επτά (7), μετά από απόφαση του Διευθυντή του Ι.Ε.Κ.., σε κάθε άλλη περίπτωση χρειάζεται έγκριση της Γ.Γ.Δ.Β.Μ.

 

 
3.3. ∆ιακοπές αργίες

Κατάρτιση και πάσης φύσεως διαδικασίες κατάρτισης δε γίνονται κατά τις εορτές, τις επίσημες αργίες και τις διακοπές, καθώς επίσης και τις ημέρες τοπικών αργιών λόγω θρησκευτικών εορτών ή επετείων.

 
3.4. Επιλογή Καταρτιζομένων

1. Ο Διευθυντής Διά Βίου Μάθησης (Δ.Δ.Β.Μ.) ανακοινώνει πίνακα με τις ειδικότητες που θα λειτουργήσουν στα ΙΕΚ ευθύνης της Περιφερειακής Ενότητας τουλάχιστον τρεις (3) ημέρες πριν από την ημερομηνία υποβολής αιτήσεων των υποψηφίων και σύμφωνα με το Ν. 4186/2013.

2. Οι υποψήφιοι καταρτιζόμενοι προκειμένου να συμμετάσχουν στη διαδικασία επιλογής, υποβάλλουν σε ειδικό πληροφοριακό σύστημα αίτηση συμμετοχής, στην οποία θα αναγράφονται τα ονομαστικά στοιχεία, τα στοιχεία ταυτότητας, το ΑΜΚΑ και η διεύθυνση κατοικίας του υποψηφίου, καθώς και η σειρά προτίμησης των ειδικοτήτων που πρόκειται να λειτουργήσουν στο ΙΕΚ.

3. Μετά τη λήξη της προθεσμίας υποβολής των αιτήσεων επιλογής, ανακοινώνονται από τις Δ.Δ.Β.Μ. πίνακες αξιολόγησης ανά ειδικότητα – τμήμα – ΙΕΚ. Όσοι υποψήφιοι κέκτηνται δικαιώματος εγγραφής, σύμφωνα με τους πίνακες αξιολόγησης, υποχρεούνται να προσκομίσουν στο ΙΕΚ που έχουν επιλεγεί τα δηλωθέντα στην αίτησή τους απαραίτητα δικαιολογητικά.

4. Οι τελικοί επιλεγέντες, υποχρεούνται να προσκομίσουν κατά την οριστική τους εγγραφή στο ΙΕΚ που έχουν επιλεγεί τα δηλωθέντα στην αίτησή τους απαραίτητα δικαιολογητικά.

5. Για τη μοριοδότηση των υποψηφίων καταρτιζομένων λαμβάνονται υπόψη τα ακόλουθα:

α) Ο βαθμός του τίτλου σπουδών, ο οποίος απαιτείται για την εισαγωγή στο ΙΕΚ. Τα μόρια που δίνει ο τίτλος είναι τόσα όσα ο γενικός βαθμός, με μετατροπή του κλασματικού μέρους σε δεκαδικό. Σε περίπτωση που ο βαθμός του τίτλου σπουδών είναι εκφρασμένος σε διαφορετική από την εικοσαβάθμια κλίμακα, γίνεται αναγωγή του σε εικοσαβάθμια κλίμακα.
β) Η τεκμηριωμένη με τα απαραίτητα δικαιολογητικά εργασιακή εμπειρία, σχετική με την ειδικότητα που επιθυμεί να καταρτιστεί, είτε στον δημόσιο είτε στον ιδιωτικό τομέα ως εξής:
I. Για προϋπηρεσία τριών (3) μηνών δύο (2) μόρια.
II. Για προϋπηρεσία έξι (6) μηνών τρία (3) μόρια.
III. Για προϋπηρεσία εννέα (9) μηνών τέσσερα (4) μόρια.
IV. Για προϋπηρεσία δώδεκα (12) μηνών έξι (6) μόρια.
γ) Η εγγύτητα της ημερομηνίας κατάθεσης της αίτησης του υποψηφίου καταρτιζομένου με την ημερομηνία αποφοίτησης του από τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, ως ακολούθως:
I. Για διάστημα ενός (1) έτους από την ημερομηνία αποφοίτησης δέκα (10) μόρια
II. Για διάστημα δύο (2) ετών από την ημερομηνία αποφοίτησης επτά (7) μόρια
III. Για διάστημα τριών (3) ετών από την ημερομηνία αποφοίτησης πέντε (5) μόρια
IV. Για διάστημα άνω των τριών (3) ετών από την ημερομηνία αποφοίτησης δύο (2) μόρια
δ) Η ιδιότητα του πολύτεκνου γονέα ή του τέκνου πολύτεκνης οικογένειας, όπως αυτή αποδεικνύεται από πιστοποιητικό Δήμου ή επίσημο έγγραφο της ένωσης Πολυτέκνων Ελλάδας, πέντε (5) μόρια.
ε) Η ιδιότητα τρίτεκνου γονέα ή τέκνου τρίτεκνης οικογένειας, όπως αυτή αποδεικνύεται από πιστοποιητικό Δήμου, τρία (3) μόρια.
ζ) Η ιδιότητα του προστάτη ή του τέκνου μονογονεϊκής οικογένειας τρία (3) μόρια.
η) Ειδικά οι ελληνοκύπριοι από τα κατεχόμενα της Κύπρου ή τα μέλη της Ελληνικής μειονότητας της Αλβανίας μπορούν να εγγράφονται στα δημόσια ΙΕΚ σε καθορισμένο ποσοστό επί της εκάστοτε καθορισμένης δυναμικότητας των τμημάτων, σύμφωνα με απόφαση των Δ.Δ.Β.Μ. και με βάση τα οριζόμενα στην Υ.Α. Δ/13074/7.6.00 (ΦΕΚ 780/23-6- 2000), όπως εκάστοτε ισχύει.

6. Δικαιολογητικά για την επιλογή των υποψηφίων καταρτιζομένων Δ. ΙΕΚ και εγγραφής στα Ι.Ι.Ε.Κ. αποτελούν τα ακόλουθα:

i. Σχετική αίτηση στην οποία θα αναγράφονται τα ονομαστικά στοιχεία, τα στοιχεία ταυτότητας και η διεύθυνση κατοικίας του υποψηφίου, καθώς και η σειρά προτίμησης των ειδικοτήτων που πρόκειται να λειτουργήσουν στο Ι.Ε.Κ. [υποχρεωτικό]
ii. Ο εκάστοτε προβλεπόμενος πρωτότυπος τίτλος σπουδών (απολυτήριο ή πτυχίο), του οποίου θα εκδίδεται φωτοαντίγραφο με μέριμνα του Ι.Ε.Κ. για τη χρήση του στην επιλογή, και θα επιστρέφεται ο πρωτότυπος τίτλος στον υποψήφιο. Σε περίπτωση που είναι αδύνατη η προσκόμιση του πρωτότυπου τίτλου, θα προσκομίζεται είτε πρωτότυπο αποδεικτικό τίτλου σπουδών, που θα εκδίδεται από τη Σχολική Μονάδα αποφοίτησης του υποψηφίου και στο οποίο θα αναγράφεται ο τελικός βαθμός αποφοίτησης, είτε οποιοδήποτε άλλο έγγραφο προβλέπεται από την ισχύουσα κατά περίπτωση νομοθεσία. [υποχρεωτικό]
iii. Δελτίο αστυνομικής ταυτότητας ή Διαβατήριο ή άλλο έγγραφο που προβλέπεται από την ισχύουσα κατά περίπτωση νομοθεσία, των οποίων η φωτοτυπία μπορεί να επικυρώνεται και από το Ι.Ε.Κ. Σε περίπτωση έλλειψης Αστυνομικής Ταυτότητας ή Διαβατηρίου θα προσκομίζεται Πιστοποιητικό Δήμου. [υποχρεωτικό]
iv. Βεβαίωση ΙΚΑ ή Δημόσιας Υπηρεσίας, στην οποία θα αναγράφεται η προϋπηρεσία (ημερομίσθια ή έτη) που τυχόν πραγματοποίησε ο υποψήφιος σε συγκεκριμένο επάγγελμα και ειδικότητα, ή βεβαίωση Δημόσιας Οικονομικής Υπηρεσίας (Δ.Ο.Υ.) στην οποία θα αναγράφεται ο χρόνος άσκησης συγκεκριμένης επιτήδευσης από τον υποψήφιο.
v. Η απόδειξη της προϋπηρεσίας είναι στην αποκλειστική ευθύνη του υποψηφίου.
vi. Πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης προκειμένου για πολύτεκνο ή τρίτεκνο γονέα ή τέκνο πολύτεκνης ή τρίτεκνης οικογένειας ή μονογονεϊκής οικογένειας, με τους περιορισμούς που τίθενται από την ισχύουσα νομοθεσία.
vii. Ειδικά για την εγγραφή αλλοδαπών υπηκόων χωρών εκτός Ε.Ε., εντός Ε.Ε. και ομογενών, αντί του δικαιολογητικού όπως ορίζεται στο σημείο iii, απαιτείται η κατάθεση διαβατηρίου ή ταυτότητας ομογενών καθώς και της άδειας παραμονής για τους υπηκόους χωρών εκτός Ε.Ε.. Σε περίπτωση μη αποφοίτησης από ελληνικό λύκειο ή ΣΕΚ, αντί του δικαιολογητικού όπως ορίζεται στο σημείο ii, απαιτείται η κατάθεση του ισότιμου πρωτότυπου τίτλου σπουδών, επίσημης μετάφρασης αυτού καθώς και της ισοτιμίας του, εκδοθέντων από δημόσια ελληνική υπηρεσία.

7. Μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας επιλογής, όσοι καταρτιζόμενοι επιλέγονται σε Τμήματα Εαρινού Εξαμήνου κέκτηνται της εγγραφής και των δικαιωμάτων αυτής από την επιλογή τους.

8. Στο εαρινό εξάμηνο δύναται να πραγματοποιείται πρόσκληση επιλογής καταρτιζομένων μόνο για τα τμήματα τα οποία δεν δημιουργήθηκαν κατά την αρχική πρόσκληση του χειμερινού εξαμήνου, με σκοπό την συμπλήρωσή των τμημάτων στα οποία υπάρχουν προεγγραφές.

 
3.5. Εγγραφές

(α) Αρχική Εγγραφή

1. Για την οριστικοποίηση της εγγραφής των επιλεγέντων υποψηφίων καταρτιζόμενων, απαιτείταιη έγκαιρη κατάθεση στο ΙΕΚ όπου κατετάγησαν των απαραίτητων δικαιολογητικών και η οριστικοποίηση της εγγραφής με την απόκτηση Ειδικού Κωδικού Σπουδαστή ΙΕΚ .

2. Η μη οριστικοποίηση της εγγραφής στο δημόσιο ΙΕΚ το αργότερο εντός αποκλειστικής ημερομηνίας σύμφωνα με την προκήρυξη, έχει ως συνέπεια την απώλεια της αρχικής επιλογής εγγραφής.

(β) Ανανέωση Εγγραφής
1. Ο καταρτιζόμενος γράφεται στο επόμενο εξάμηνο κατάρτισης, εφόσον πληρούνται οι προϋποθέσεις του άρθρου 20 του παρόντος.

2. Η ανανέωση της εγγραφής, υπό τις ανωτέρω προϋποθέσεις, πραγματοποιείται με κατάθεση σχετικής αίτησης.

(γ) Οριστικοποίηση λειτουργίας Τμημάτων

1. Τα τμήματα δύνανται να δημιουργηθούν εφόσον συμπληρώσουν τον ελάχιστο απαιτούμενο αριθμό των δεκαπέντε (15) καταρτιζομένων, εκτός εξαιρετικών περιπτώσεων, κατά τις οποίες υπάρχει τεκμηριωμένη εισήγηση από τον Δ.Δ.Β.Μ. και ύστερα από απόφαση του Γ.Γ.Δ.Β.Μ.. Ο μέγιστος αριθμός καταρτιζομένων ανά τμήμα καθορίζεται σε τριάντα (30), δύναται όμως ναπροσαυξάνεται κατά 10%, με σκοπό την ορθή κατανομή των καταρτιζομένων.

2. Σε περίπτωση κατά την οποία διαπιστωθεί αντικειμενική αδυναμία λειτουργίας τμήματος, εκδίδεται σχετική απόφαση από τη Γ.Γ.Δ.Β.Μ., ύστερα από τεκμηριωμένη πρόταση της διεύθυνσης του ΙΕΚ και της Δ.Δ.Β.Μ., στην οποία οι καταρτιζόμενοι αυτών των τμημάτων, εφόσον το επιθυμούν, αποκτούν δικαίωμα προεγγραφής για το εαρινό β΄ εξάμηνο. Με την ίδια απόφαση ρυθμίζονται οι αναγκαίες αλλαγές όπως, η μετακίνηση εγγραφέντων μεταξύ ΙΕΚ και η ένταξη εγγραφέντων σε άλλες ειδικότητες. Εάν κάποιο από τα τμήματα αποφασιστεί να μην λειτουργήσει, τότε σε συνεργασία με το ΙΕΚ ή/και με τις Οικονομικές Υπηρεσίες της Δ.Δ.Β.Μ.,ενημερώνονται οι εγγραφέντες και διευθετούνται οι αλλαγές (μετακίνηση εγγραφέντων μεταξύ ΙΕΚ, ένταξη εγγραφέντων σε άλλες ειδικότητες).

 
3.6. Κατατάξεις

1. Με αποφάσεις της Γ.Γ.∆.Β.Μ. απόφοιτοι Ι.Ε.Κ. είναι δυνατό να κατατάσσονται σε
εξάμηνο κατάρτισης άλλης ειδικότητας, του ίδιου τομέα, .

2. Οι απόφοιτοι που επιθυμούν κατάταξη υποβάλλουν σχετική αίτηση και τη Βεβαίωση
Επαγγελματικής Κατάρτισης στο Ι.Ε.Κ. αποφοίτησής τους, δύο φορές το χρόνο και
σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα της παραγράφου 3.1.3, που εκδίδεται από τη
Γ.Γ.∆.Β.Μ.

3. Η κατάταξη αποφοίτων δεν γίνεται για συγκεκριμένο Ι.Ε.Κ. αλλά για συγκεκριμένη
ειδικότητα, σύμφωνα με τις οδηγίες που περιλαμβάνονται στους οδηγούς σπουδών.

4. Η εγγραφή τους στο Ι.Ε.Κ., που την προσφέρει, γίνεται από τους ίδιους, εντός πέντε
(5) ημερών από την ημερομηνία έναρξης της κατάρτισης και εφ’ όσον υπάρχουν
κενές θέσεις.

5. Οι αποφάσεις κατάταξης αποφοίτων άλλων ειδικοτήτων παύουν να ισχύουν στην
περίπτωση που υπάρχει τροποποίηση ή αλλαγή του αναλυτικού και ωρολογίου
προγράμματος της ειδικότητας

 
3.7. Απαλλαγές θεματικών ενοτήτων

1. Σε περίπτωση που υποψήφιος καταρτιζόμενος διαθέτει πιστοποίηση στη χρήση Η/Υ και πιστοποιητικό γλωσσομάθειας επιπέδου τουλάχιστον Β2, απαλλάσσεται από τα αντίστοιχου επιπέδου σχετικά μαθήματα, εκτός αν άλλως ορίζεται από τον Οδηγό Σπουδών. Ο υποψήφιος καταρτιζόμενος δεν απαλλάσσεται από την ειδική ορολογία σε ξένη γλώσσα, με εξαίρεση τα αναφερόμενα στην επόμενη παράγραφο.

2. Δίνεται στους καταρτιζόμενους η δυνατότητα απαλλαγής από τα μαθήματα στα οποία διαθέτουν πιστοποιημένο προσόν, μη εξαιρουμένων των εργαστηριακών και μικτών μαθημάτων, κατόπιν αίτησής τους στο οικείο ΙΕΚ και απόφασης του Διευθυντή, εφόσον προβλέπεται από τους οδηγούς σπουδών.

 
3.8. Μετεγγραφές

1. Καταρτιζόμενος σε ΙΕΚ που επιθυμεί μετεγγραφή σε άλλο ΙΕΚ, ιδιωτικό ή δημόσιο, δύναται να την πραγματοποιήσει από την 1η  Σεπτεμβρίου έως και την 20η  Σεπτεμβρίου εκάστου έτους. Ο εκπαιδευόμενος υποβάλλει αίτηση στο ΙΕΚ που επιθυμεί να μεταγραφεί προσκομίζοντας τον ατομικό του φάκελο, τον οποίο παραλαμβάνει μετά από αίτησή του από το ΙΕΚ που φοιτούσε, το οποίο υποχρεούται να του προσκομίσει γνήσιο αντίγραφο εντός αποκλειστικής ημερομηνίας πέντε (5) ημερών από την αίτησή του. Οι αιτήσεις μεταγραφής εγκρίνονται ή απορρίπτονται από την Διοίκηση του ΙΕΚ υποδοχής, το αργότερο έως και την 25η  Σεπτεμβρίου, ώστε όσοι δεν μεταγραφούν να συνεχίζουν απρόσκοπτα τη φοίτησή τους στο ΙΕΚ που φοιτούσαν.

2. Προϋποθέσεις μετεγγραφών από Ιδιωτικό σε Δημόσιο ΙΕΚ είναι οι κάτωθι :
α) το κατά κεφαλήν εισόδημα δεν πρέπει να υπερβαίνει τις εννιά (9.000 €) χιλιάδες ευρώ,
β) εξέταση δυνατότητας υποδοχής από το Δημόσιο ΙΕΚ.

3. Μετεγγραφές καταρτιζομένων δύνανται να πραγματοποιούνται μετά την έκδοση των αποτελεσμάτων φοίτησης του χειμερινού εξαμήνου κατάρτισης και πριν την έναρξη του εαρινού, εφόσον συντρέχουν σοβαροί λόγοι όπως, λόγοι υγείας, αλλαγής τόπου διαμονής, μετεγκατάστασης σπουδαζόντων αδελφών κλπ. Ο εκπαιδευόμενος υποβάλλει αίτηση στο ΙΕΚ που επιθυμεί να μεταγραφεί, προσκομίζοντας τον ατομικό του φάκελο τον οποίο παραλαμβάνει μετά από αίτησή του από το ΙΕΚ που φοιτούσε, το οποίο υποχρεούται να του προσκομίσει γνήσιο αντίγραφο εντός αποκλειστικής ημερομηνίας πέντε (5) ημερών από την αίτησή του. Οι αιτήσεις μετεγγραφής διαβιβάζονται, μαζί με την εισήγηση του Διευθυντή του ΙΕΚ στο οποίο επιθυμεί να φοιτήσει ο καταρτιζόμενος, στη Γ.Γ.Δ.Β.Μ. και εγκρίνονται ή απορρίπτονται με απόφαση της Γ.Γ.Δ.Β.Μ.. Στις περιπτώσεις όπου η απόφαση μετεγγραφής δεν έχει εκδοθεί μέχρι την ημερομηνία έναρξης του εαρινού εξαμήνου κατάρτισης, ο εκπαιδευόμενος καταρτίζεται στο ΙΕΚ που είναι γραμμένος.

4. Σε περίπτωση ανάκλησης της αδείας ιδιωτικού ΙΕΚ ή για οποιοδήποτε λόγο αδυναμίας παροχής υπηρεσιών στους σπουδαστές του και κατά τη διάρκεια του εξαμήνου, με απόφαση του Γ.Γ.Δ.Β.Μ. τα όμορα δημόσια ΙΕΚ υποχρεούνται να μεταγράψουν όσους εκ των φοιτούντων το επιθυμούν και το δηλώσουν σε ειδική πρόσκληση της Γ.Γ.Δ.Β.Μ.

 
3.9. Αξιολόγηση γνώσεων, ικανοτήτων και δεξιοτήτων

1. Η αξιολόγηση των γνώσεων, ικανοτήτων και δεξιοτήτων των καταρτιζομένων ανά μάθημα γίνεται και με βάση τον Οδηγό Σπουδών και περιλαμβάνει σε κάθε περίπτωση :
(α) Εξέταση προόδου,
(β) Τελική εξέταση ή και
(γ) Αξιολόγηση συμμετοχής σε εργασίες ομαδικές και ατομικές, οι οποίες δύνανται να αντικαθιστούν εξέταση έως και το 40% του πλήθους των συνολικών μαθημάτων εκάστου εξαμήνου.

2. Αναφορικά με τις εξετάσεις προόδου ισχύουν τα εξής:
α) Σε όλα τα μαθήματα κάθε εξαμήνου κατάρτισης πραγματοποιείται τουλάχιστον μια εξέταση προόδου ανά μάθημα, προ της συμπληρώσεως του 70% των ωρών κατάρτισης του εξαμήνου, με εξεταζόμενα θέματα που ορίζονται από τον εκπαιδευτή και βαθμολογούνται από αυτόν.
β) Η συμμετοχή στην εξέταση προόδου είναι υποχρεωτική για όλους τους καταρτιζόμενους. Σε περίπτωση απουσίας καταρτιζομένου από εξέταση προόδου για αποδεικνυόμενους λόγους ανωτέρας βίας ή σοβαρής ασθένειας, η διοίκηση του ΙΕΚ αποφασίζει για την εξέταση του καταρτιζομένου κατά τη διάρκεια επόμενης διδασκαλίας ή σε χρόνο και τόπο που ορίζεται για τον σκοπό αυτό σε συνεργασία με τον εκπαιδευτή.
γ) Οι καταρτιζόμενοι λαμβάνουν γνώση της βαθμολογίας τους με ευθύνη της διοίκησης του ΙΕΚ, η οποία μεριμνά και για τη διαχείριση ενδεχόμενων διαφωνιών.
δ) η διάρκεια της εξέτασης προόδου κάθε μαθήματος δύναται να είναι μέχρι δύο (2) ώρες.

3. Αναφορικά με τις τελικές εξετάσεις κάθε εξαμήνου ισχύουν τα εξής:
α) Στο τέλος κάθε εξαμήνου πραγματοποιούνται οι τελικές εξετάσεις κάθε μαθήματος.
β) Ο τρόπος διεξαγωγής τους για κάθε μάθημα καθορίζεται από τον Οδηγό Σπουδών.
γ) Τα θέματα των τελικών εξετάσεων ορίζονται από τον εκπαιδευτή και βαθμολογούνται από αυτόν.
δ) Η διάρκεια κάθε τελικής εξέτασης είναι δύο (2) ώρες εκτός από τα εργαστήρια ή αν άλλως ορίζεται στον οδηγό σπουδών.
ε) Καταρτιζόμενος που απουσιάζει από τελική εξέταση μαθήματος για λόγους ανωτέρας βίας ή σοβαρής ασθένειας που αποδεικνύεται από αρμόδιο Δημόσιο Φορέα, υποβάλλει αίτηση προς τη διοίκηση του ΙΕΚ μαζί με τα σχετικά δικαιολογητικά, πάντοτε πριν από την έκδοση των αποτελεσμάτων του εξαμήνου. Η διοίκηση του ΙΕΚ αποφασίζει το χρόνο και τον τόπο για την εξέταση του καταρτιζομένου αυτού κατά την τρέχουσα εξεταστική περίοδο, χωρίς υποχρέωση επαναπαρακολούθησης του μαθήματος ή των μαθημάτων από την τελική εξέταση των οποίων απουσίασε και, χωρίς δικαίωμα εγγραφής και φοίτησης του σε επόμενο διδακτικό εξάμηνο.

4. Αναφορικά με την αξιολόγηση της συμμετοχής σε εργασίες, ομαδικές και ατομικές, ισχύουν τα εξής:
α) Τα θέματα των εργασιών ορίζονται από τον εκπαιδευτή.
β) Οι εργασίες δύναται να είναι ατομικές ή ομαδικές.
γ) Οδηγίες για τη θεματολογία των εργασιών δίνονται στον Οδηγό Σπουδών του μαθήματος ή και από τον εκπαιδευτή.

5. Τόσο κατά τις εξετάσεις προόδου όσο και κατά τις τελικές εξετάσεις, τα θέματα αναγράφονται σε φύλλο που αναφέρει τον τίτλο του ΙΕΚ, την ειδικότητα, την ημερομηνία, το εξάμηνο και το έτος κατάρτισης, τον τίτλο του προς εξέταση μαθήματος, καθώς και το ονοματεπώνυμο του εκπαιδευτή – εισηγητή. Επίσης, αναφέρεται ο παρεχόμενος χρόνος για την εξέταση και το εάν τα θέματα είναι ισότιμα στη βαθμολόγηση.

6. Διευκρινίσεις επί των θεμάτων και τυχόν οδηγίες δίδονται μόνο γραπτώς επί του εντύπου των θεμάτων. Περαιτέρω διευκρινίσεις πρέπει να αποφεύγονται και πρέπει να δίδονται κατά προτίμηση γραπτώς και με νέα θεώρηση της διοίκησης του ΙΕΚ.

7. Οι απαντήσεις είναι δυνατόν να δίδονται από τους καταρτιζόμενους στο φύλλο ή στα φύλλα των θεμάτων ή σε ανεξάρτητα φύλλα, τα οποία παραδίδονται στους εξεταζόμενους ταυτόχρονα με τα θέματα, στα οποία αναγράφουν το ονοματεπώνυμο, τον κωδικό αριθμό τους, την ειδικότητα, το εξάμηνο, το τμήμα, το μάθημα και την ημερομηνία εξέτασης.

8. Σε όλες τις περιπτώσεις, τα φύλλα θεμάτων και απαντήσεων επιστρέφονται στον εισηγητή ή στον ορισθέντα επιτηρητή, μετά το πέρας της επεξεργασίας των θεμάτων.

9. Ο εισηγητής ή ο επιτηρητής, αφού διαγράψει τα τυχόντα κενά στα φύλλα απαντήσεων, μονογράφει στο τέλος της διαπραγμάτευσης των θεμάτων, καταμετρά τα παραδοθέντα γραπτά και τα αντιπαραβάλλει με την κατάσταση των καταρτιζομένων, που είχαν δικαίωμα συμμετοχής στην εξέταση, πιστοποιεί τους απόντες και αναγράφει τα ονοματεπώνυμα τους στο φάκελο εξετάσεων.

10. Στη συνέχεια προσέρχεται στη γραμματεία του ΙΕΚ όπου υπάλληλος, ο οποίος έχει ορισθεί από τη διοίκηση του ΙΕΚ, παραλαμβάνει τα γραπτά και τα χρεώνει στον εισηγητή με πρωτόκολλο παράδοσης και παραλαβής προς διόρθωση.

11. Ο εκπαιδευτής βαθμολογεί με την αναγραφή αριθμητικά της επίδοσης του καταρτιζομένου σε κάθε επιμέρους θέμα. Στο τέλος, αναγράφει τη συνολική βαθμολογία του γραπτού στο εμπρόσθιο δεξιό άκρο ολογράφως και αριθμητικώς και υπογράφει. Σε περίπτωση λανθασμένης βαθμολόγησης του, διαγράφει με διαγώνιο γραμμή τα λάθη και ξαναγράφει τον τελικό βαθμό θέτοντας την μονογραφή του δίπλα από τη διαγραφή.

12. Ο εισηγητής, εντός το πολύ τεσσάρων (4) εργάσιμων ημερών από την ημερομηνία εξέτασης του μαθήματος, επιστρέφει και παραδίδει, με σχετική πράξη παράδοσης – παραλαβής, τα γραπτά και τη συνοδευτική κατάσταση αριθμητικής βαθμολογίας στη Γραμματεία του ΙΕΚ.

13. Οι καταρτιζόμενοι λαμβάνουν γνώση των βαθμολογιών τους με ευθύνη της διοίκησης του ΙΕΚ, η οποία μεριμνά και για την επίλυση ενδεχόμενων διαφωνιών.

14. Καταρτιζόμενος, ο οποίος για οποιονδήποτε λόγο δεν προσέλθει στις εξετάσεις βαθμολογείται με μονάδα. Επίσης με μονάδα βαθμολογείται το γραπτό των καταρτιζομένων, οι οποίοι, είτε εμποδίζουν την ομαλή διεξαγωγή της εξέτασης, είτε με οποιοδήποτε τρόπο αντιγράφουν. Στις περιπτώσεις αυτές συντάσσεται σύντομο πρακτικό από τους επιτηρητές πάνω στο γραπτό του καταρτιζομένου και επισυνάπτονται τα τυχόν αποδεικτικά στοιχεία.

15. Εξετάζονται μόνο προφορικά κατόπιν αιτήσεώς τους οι καταρτιζόμενοι οι οποίοι αδυνατούν να υποστούν γραπτή εξέταση επειδή: α) Είναι τυφλοί, σύμφωνα με το Ν. 958/79 (ΦΕΚ 191 τ.Α΄) όπως ισχύει, ή έχουν ποσοστό αναπηρίας στην όρασή τους τουλάχιστον 80%. β) Έχουν κινητική αναπηρία τουλάχιστον 67%, μόνιμη ή προσωρινή, που συνδέεται με τα άνω άκρα.  γ) Πάσχουν από σπαστικότητα των άνω άκρων.  δ) Πάσχουν από κάταγμα ή άλλη προσωρινή βλάβη των άνω άκρων, τέτοια που καθιστά αδύνατη την γραφή.  ε) Η επίδοσή τους στα μαθήματα δεν είναι δυνατόν να ελεγχθεί με γραπτές μόνο εξετάσεις λόγω ειδικής διαταραχής του λόγου (δυσλεξία).

16. Για τις περιπτώσεις α έως δ, απαιτείται γνωμάτευση σύμφωνα με το ισχύον κάθε φορά σύστημα πιστοποίησης αναπηρίας της οικείας υγειονομικής επιτροπής, ενώ για την περίπτωση ε, απαιτείται προσκόμιση ειδικής διαγνωστικής έκθεσης αναγνωρισμένου δημοσίου ιατροπαιδαγωγικού κέντρου, ή σταθμού, ή Κ.Δ.Α.Υ., με την οποία πιστοποιείται ότι είναι αδύνατος ο έλεγχος των γνώσεων με γραπτή μόνο εξέταση λόγω δυσλεξίας. Η διαγνωστική αυτή 13έκθεση ισχύει για τρία (3) χρόνια από την έκδοσή της. Διαγνωστικές εκθέσεις από τις οποίες δεν προκύπτει αδυναμία της γραπτής εξέτασης λόγω πιστοποιημένης δυσλεξίας δεν γίνονται δεκτές.

17. Οι καταρτιζόμενοι της ανωτέρω παραγράφου 16 εξετάζονται στα ίδια θέματα στα οποία εξετάζονται οι υπόλοιποι καταρτιζόμενοι και στον ίδιο χρόνο. Η εξέταση διενεργείται προφορικά από τον διδάσκοντα εκπαιδευτή του μαθήματος ενώπιον του Υποδιευθυντή. Μετά το τέλος της εξέτασης, ο εκπαιδευτής αναγράφει το βαθμό του εξετασθέντος επί του φύλλου των απαντήσεων και υπογράφει. Υπογράφει επίσης στο φύλλο των απαντήσεων ως “παρών” και ο Υποδιευθυντής.

 
3.10. Βαθμολόγηση

1. Η επίδοση των καταρτιζομένων στην εξέταση προόδου αποτελεί το βαθμό προόδου (Β.Π.) του εξαμήνου στο μάθημα.

2. Η επίδοση των καταρτιζομένων στην τελική εξέταση αποτελεί το βαθμό τελικής εξέτασης (Β.Τ.Ε.) του εξαμήνου στο μάθημα.

3. Η τελική βαθμολογία (Τ.Β) του μαθήματος διαμορφώνεται κατά 60% από το βαθμό της γραπτής τελικής εξαμηνιαίας εξέτασης και κατά 40% από το μέσο όρο του βαθμού προόδου (Β.Π.), στρογγυλοποιούμενος στον πλησιέστερο ακέραιο αριθμό.

4. Όταν ένα εργαστηριακό μάθημα διδάσκεται από περισσότερους του ενός εκπαιδευτές, καθένας βαθμολογεί αυτοτελώς. Ο μέσος όρος των βαθμολογιών αυτών αποτελεί τη βαθμολογία της εξέτασης, προόδου ή τελικής (Β.Π. ή Β.Τ.Ε).

5. Ο βαθμός της εξέτασης μικτού μαθήματος, προόδου ή τελικής (Β.Π. ή Β.Τ.Ε), είναι ο μέσος όρος των επί μέρους βαθμολογιών εξέτασης του θεωρητικού και εργαστηριακού μέρους.

6. Δεν εξάγεται τελική βαθμολογία σε μάθημα για το οποίο η φοίτηση του καταρτιζομένου έχει χαρακτηριστεί ανεπαρκής, κατά τα προβλεπόμενα κατωτέρω.

7. Το άθροισμα της τελικής βαθμολογίας όλων των μαθημάτων κατάρτισης, συμπεριλαμβανομένων, σε περίπτωση κατάταξης, και εκείνων των οποίων έχει κατοχυρωθεί η βαθμολογία, διαιρούμενο με τον αριθμό των μαθημάτων, αποτελεί το γενικό μέσο όρο βαθμολογίας (Γ.Μ.Ο.Β) του καταρτιζόμενου στο εξάμηνο αυτό.

8. Όπου προβλέπεται απαλλαγή από μαθήματα, το πλήθος αυτών των μαθημάτων δεν υπολογίζεται κατά τον υπολογισμό του Γ.Μ.Ο.Β.

9. Η κλίμακα βαθμολογίας ορίζεται από 1 έως 10.

3.11. Πρόοδος καταρτιζόμενου

1. Ο καταρτιζόμενος εγγράφεται στο επόμενο εξάμηνο κατάρτισης, εφόσον δεν υποχρεούται σε επαναπαρακολούθηση μαθήματος και συντρέχει μια από τις παρακάτω προϋποθέσεις:
α) Η τελική βαθμολογία του σε κάθε μάθημα είναι τουλάχιστον πέντε (5).
β) Υστερεί σε ένα μόνο μάθημα, ενώ ο γενικός μέσος όρος βαθμολογίας (Γ.Μ.Ο.Β.) του εξαμήνου, συμπεριλαμβανομένης και αυτής που υστέρησε, είναι τουλάχιστον έξι (6).

2. Στην ανωτέρω περίπτωση 1β, ο καταρτιζόμενος υποχρεούται να επανεξεταστεί στο μάθημα που υστέρησε, στην εξεταστική περίοδο του εξαμήνου που παρακολουθεί εντός επτά (7) ημερών. Η βαθμολογία της εξέτασης αυτής, σε περίπτωση που είναι ίση ή μεγαλύτερη του 5, είναι η νέα τελική βαθμολογία στο μάθημα.

3. Εάν η νέα βαθμολογία δεν είναι τουλάχιστον πέντε (5), ο καταρτιζόμενος αποκτά δικαίωμα εγγραφής στο επόμενο εξάμηνο, αλλά υποχρεούται να επανεξεταστεί στο μάθημα που υστέρησε στην αμέσως επόμενη εξεταστική περίοδο. Στην περίπτωση που η βαθμολογία είναι εκ νέου κάτω του πέντε (5), υποχρεούται να επαναπαρακολουθήσει το μάθημα.

4. Σε κάθε άλλη περίπτωση ο καταρτιζόμενος υποχρεούται να επαναλάβει την κατάρτιση μόνο στα μαθήματα του εξαμήνου στα οποία υστέρησε.

5. Εάν στο ΙΕΚ δε λειτουργεί τμήμα ειδικότητας και εξαμήνου σε μάθημα του οποίου ο καταρτιζόμενος υστέρησε σε βαθμολογία ή είχε ανεπαρκή κατάρτιση, δίδεται η δυνατότητα για την παρακολούθηση των μαθημάτων ο καταρτιζόμενος να εντάσσεται σε τμήμα ειδικότητας αντιστοίχου εξαμήνου όπου διδάσκονται τα μαθήματα που οφείλει να παρακολουθήσει ή το ΙΕΚ να δημιουργεί ειδικό τμήμα πρόσθετης κατάρτισης, για τον καταρτιζόμενο ή τους καταρτιζόμενους, οι οποίοι δεν είναι δυνατόν να αντιμετωπιστούν με τις παραπάνω δυνατότητες.

 
3.12. Χαρακτηρισμός Φοίτησης

1. Η φοίτηση είναι υποχρεωτική για όλα τα μαθήματα.

2. Επαρκής χαρακτηρίζεται η φοίτηση σε κάθε μάθημα στο οποίο ο καταρτιζόμενος σημείωσε αριθμό ωριαίων απουσιών μικρότερο ή ίσο του δεκαπέντε 15% του συνόλου των προβλεπομένων ωρών διδασκαλίας του μαθήματος κατά τη διάρκεια του εξαμήνου, στρογγυλοποιούμενο στον πλησιέστερο ακέραιο αριθμό.

3. Σε εξαιρετικές περιπτώσεις και ύστερα από απόφαση της Διοίκησης του ΙΕΚ, το προαναφερθέν όριο μπορεί να αυξάνεται κατά 5% ανά μάθημα, αλλά σε καμία περίπτωση το σύνολο των απουσιών όλων των μαθημάτων στο εξάμηνο κατάρτισης, δεν πρέπει να υπερβαίνει το είκοσι 20% του συνόλου των προβλεπομένων ωρών κατάρτισης.

4. Σε κάθε άλλη περίπτωση η φοίτηση χαρακτηρίζεται ανεπαρκής.

5. Ο χαρακτηρισμός της φοίτησης των καταρτιζομένων γίνεται μετά τη λήξη της διδασκαλίας των μαθημάτων του εξαμήνου και πριν από τις τελικές εξετάσεις. Η Διοίκηση του ΙΕΚ ανακοινώνει τα αποτελέσματα του χαρακτηρισμού της φοίτησης στους καταρτιζόμενους την επομένη της λήξης της διδασκαλίας των μαθημάτων του εξαμήνου, με σκοπό να συμμετέχουν όσοι δικαιούνται στις τελικές εξετάσεις.

6. Εάν κατά τη διάρκεια του εξαμήνου, κάποιος καταρτιζόμενος συμπληρώσει ανά μάθημα αριθμό απουσιών μεγαλύτερο όσων προβλέπονται στις παραγράφους 2 και 3 του παρόντος άρθρου, η Διοίκηση του ΙΕΚ με απόφαση του Διευθυντή διακόπτει πάραυτα τη φοίτησή του. Σε περίπτωση καταρτιζόμενου υπόχρεου στρατιωτικής θητείας, ενημερώνεται το αρμόδιο Στρατολογικό Γραφείο.

7. Ο καταρτιζόμενος δεν έχει δικαίωμα προσέλευσης στις τελικές εξετάσεις του εξαμήνου κατάρτισης των μαθημάτων στα οποία η φοίτησή του χαρακτηρίστηκε ως ανεπαρκής. Τα μαθήματα αυτά υποχρεούται να παρακολουθήσει εκ νέου, χωρίς δικαίωμα εγγραφής του στο επόμενο εξάμηνο.

8. Καταρτιζόμενος στο αρχικό εξάμηνο κατάρτισης του οποίου η φοίτηση σε όλα τα μαθήματα χαρακτηρίζεται ανεπαρκής, υποχρεούται, προκειμένου να επανεγγραφεί, να επανεπιλεγεί με τις διαδικασίες του παρόντος κανονισμού.

 
3.13. Αποφοίτηση

1. Ο καταρτιζόμενος αποφοιτά, εφόσον δεν υποχρεούται σε επαναπαρακολούθηση μαθήματος, κατά τα προβλεπόμενα του ανωτέρω άρθρου και, η τελική βαθμολογία του σε κάθε μάθημα είναι τουλάχιστον πέντε (5). Επιπλέον, στο τέλος του εξαμήνου θα πρέπει να έχει συμπληρώσει τις προβλεπόμενες ώρες κατάρτισης καταμερισμένες αναλογικά σε θεωρητικές, εργαστηριακές και μικτές, όπως περιγράφονται στο αντίστοιχο ωρολόγιο πρόγραμμα, όπως επίσης να έχει ολοκληρωθεί και η υποχρεωτική πρακτική άσκηση.

2. Εάν υστερεί σε ένα μόνο μάθημα, ενώ ο γενικός μέσος όρος βαθμολογίας (Γ.Μ.Ο.Β.) του σε όλα τα μαθήματα του εξαμήνου, συμπεριλαμβανομένου και αυτού που υστέρησε, είναι τουλάχιστον έξι (6), ο καταρτιζόμενος υποχρεούται να επανεξεταστεί στο μάθημα που υστέρησε σε επόμενες εξεταστικές περιόδους, μέχρις ότου η νέα βαθμολογία της τελικής εξέτασης είναι τουλάχιστον πέντε (5).

3. Σε κάθε άλλη περίπτωση ο καταρτιζόμενος υποχρεούται να παρακολουθήσει μόνο τα μαθήματα του εξαμήνου στα οποία υστέρησε.

 
3.14. Εκπαιδευτικό Συμβόλαιο

Ενημέρωση για τον Κανονισμό

1. Οι καταρτιζόμενοι, κατά την αρχική εγγραφή τους στα ΙΕΚ, δημόσια και ιδιωτικά, όπου επιλέχθηκαν να φοιτήσουν, λαμβάνουν γνώση του κανονισμού και της σχετικής νομοθεσίας και υπογράφουν δήλωση αποδοχής που θα διέπει όλα τα εξάμηνα κατάρτισης, με την οποία δηλώνουν ότι έχουν λάβει γνώση των δικαιωμάτων και των υποχρεώσεων τους, των ωρολογίων προγραμμάτων όλων των εξαμήνων καθώς και του παρόντος Κανονισμού.

2. Σχέδιο κειμένου του εκπαιδευτικού συμβολαίου καταρτίζεται από τη Γ.Γ.Δ.Β.Μ. και εξειδικεύεται με βάση τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και τις εκπαιδευτικές ανάγκες των καταρτιζομένων.

 

 
5.3. Εκπαιδευτικές συναντήσεις

1. Για τη διασφάλιση της ποιότητας της παρεχόμενης κατάρτισης, με τη λήψη έγκαιρων
και αποτελεσματικών μέτρων, που λαμβάνουν υπόψη τις απόψεις τόσο της
∆ιοίκησης όσο και του εκπαιδευτικού προσωπικού των Ι.Ε.Κ., διενεργούνται σε
τακτά διαστήματα και τουλάχιστον τρεις φορές ανά εξάμηνο ομαδικές συναντήσεις
της ∆ιοίκησης του Ι.Ε.Κ. με τους εκπαιδευτές, κατά τις οποίες συζητούνται θέματα,
όπως
 Εκπαιδευτικές ανάγκες και ιδιαίτερα χαρακτηριστικά καταρτιζόμενων
 Επίδοση και συμπεριφορά καταρτιζομένων
 ∆ιαθεσιμότητα και επάρκεια εξοπλισμού και μέσων
 Καταλληλότητα διδακτικών μεθόδων
 Σαφήνεια απαιτήσεων και κανονισμών
 Θέματα συντονισμού και συνεργασίας

2. Τα πρακτικά των εκπαιδευτικών συναντήσεων προωθούνται από όλα τα δημόσια
Ι.Ε.Κ. στην αρμόδια Περιφέρεια και στη Γ.Γ.∆.Β.Μ., για εξέταση της ανάγκης
ανάληψης ειδικών ανά Ι.Ε.Κ. ή γενικών μέτρων βελτίωσης.